Skip links

Кращі кластерні практики в 2022: зміцнення ланцюгів і співпраця з ОТГ

За підсумками форуму УКА 2022, частина 2

Олександр Юрчак, голова УКА

В попередньому огляді ми розглянути кращі практики в експорті-інтернаціоналізації. Тепер поглянемо на головну сферу діяльності кластерів – вміння зміцнювати внутрішні ланцюги доданої вартості та постачань (далі, просто ЛВД), і як ми в цьому співпрацюємо з органами місцевого самоврядування. Саме цій темі була присвячена друга секція форуму 9 грудня, запис можна переглянути тут (з 1:58:00).

Олег Демчук, керівник Агенції сталого розвитку “АСТАР”, яка є фундатором найбільш розвинених кластерів Поділля Podillia Fashion Cluster (PFC) та Міжнародного агротуристичного кластеру «Дністер 1362» представив 1-у структуру. Кластер PFC ми в УКА вже представляли в червні, коли висвітлювали історії успіху перших місяців війни. Відтоді PFC – бенчмарк для УКА відразу в кількох категоріях:

  1.     Зміцнення ЛДВ – і саме про це йдеться в історії за посиланням вище.
  2.     Консолідація учасників кластеру та формування спільних цінностей.
  3.     Співпраця на регіональному та місцевому рівнях, закладами освіти й експертним середовищем (8 зовнішніх експертів національного та міжнародного рівнів).
  4.     Співпраця з донорами.

Всі 4 категорії є надважливими для кожного з кластерів УКА, й тому Агенція “АСТАР” (м. Хмельницький) – кандидат №1 для організації живих міжкластерних зустрічей у 2023 році. Але давайте поглянемо уважніше, про які бенчмарки йде мова.

Стійкість ЛДВ (resilience of value/supply chain) – тема №1 європейських кластерів з часів COVID-19. Саме тоді кластери показали й доказали, що вони краще за інші структури можуть реагувати й закривати розриви в ЛДВ. Як ми відмічали в білій книзі «5 ролей кластерів», фокус та експертиза в ЛДВ є унікальною для кластерних організацій, і що робить їх чемпіонами по керуванню ЛДВ в світі.

Звісно, війна принесла нам стільки розривів у ЛДВ, що саме Україна стала fieldtest (польовим майданчиком випробувань) для яких завгодно експериментів у ЛДВ. І тому ця секція була must be у форумі кращих практик, і тому ми шукали ці практики в закритті розривів. Таких історій в УКА є декілька, але, дійсно, історія  PFC – найяскравіша.  Їх кейс про те, як кластер взяв замовлення на 40 тис. пар білизни, і яке не зміг би виконати жоден з окремо взятих учасників кластеру, є класичним прикладом кластерної консолідації. Але тут є конкретні елементи закриття розривів ЛДВ: проблему з сировиною кластерний менеджмент вирішив через залучення польських і німецьких партнерів, а інші питання допомогли закрити донори (GIZ та USAID). 

Йдемо далі. PFC, як жоден із кластерів УКА (за моєю інформацією), переглянув у 2022 всі стратегічні засади своєї організації: цінності, стратегію стресостійкості, комунікаційну стратегію (кластер народжений війною) і створив нову бізнес-модель. Перший слайд нижче показує ключові елементи стратегії при формуванні продуктів/послуг. Звертає на себе увагу фокус на інноваціях, міжкластерній взаємодії та роль залучених експертів в управлінні цими процесами.

Другий слайд з виступу Олега Демчука, про ціннісну пропозицію – тут ми бачимо зліва елементи партнерської екосистеми, яка вибудовується, а справа – ті цінності, які планується створити в кластері спільно з групою викладачів Хмельницького національного університету (3 кафедри). До речі, на стадії погодження фінансування маркетплейсу з боку донорської програми від USAID.

Ще раз відмічу, що ці речі створені колективно, за участю всіх учасників кластеру й впродовж численних зібрань, які проводяться щотижня в PFC. Багато з пропозицій цінності, вказаних справа, вже реалізуються. Тобто це не мертва стратегія, яку зазвичай продукують багато бізнес-об’єднань та бізнес-структур, а особливо державні структури і які (стратегії) «лягають в архіви на полицю». Реалізація елементів стратегії реалізується щоденно великою командою Агенції “АСТАР” та безпосередніх учасників кластеру.

Що стосується співпраці з донорами, Агенція “АСТАР” залучила у 2022 близько 200 тис. євро від 4 донорських програм, що є рекордним показником серед кластерів УКА.

Отже, наші уроки від “АСТАР” можуть бути наступними:

Урок №1: «Ніколи не здавайся» – PFC, це за 20 років шоста (!) і цього разу успішна спроба створення діючого кластеру на Поділлі.

Урок №2: «Війна це не привід не робити стратегування, радше навпаки» – досвід “АСТАР” яскраво показує, наскільки ефективною можуть бути кластерна стратегія, але спочатку її потрібно виробити й колективно!

Урок №3: «Гроші – це кров економіки» – це начебто всі знають, але це варто повторити. Успіхи проектів Агенції пов’язані з умінням менеджменту знаходити фінансові ресурси. Інакше неможливо було б досягати цього прогресу, в якому задіяна команда з 16 професіоналів. Саме тому УКА сьогодні закладає функцію фандрейзингу як must be для всіх наших кластерних координаторів. Цьому потрібно вчитися й залучати відповідні ресурси, наприклад в “АСТРА” є 5 проектних менеджерів, які пишуть грантові заявки та інколи ще 2 залучаються на аутсорс.

Урок №4: «Комунікація понад усе» – також аксіома в бізнесі. Розробка фірмового стилю дає можливість ідентифікувати суб’єкта, тобто сам кластер. Стиль витримується у публікаціях, в презентаціях, у відеороликах, на соціальних сторінках і на сайті, який наразі активно розробляється.

 

                                                                           *******

Не менш надихаючим був виступ Павла Ярмія, керівника кластеру «Соляна дорога» з Херсону. Павло зі своєю командою почав розвивати цей проект як кластерну ініціативу ще в 2018 році. В 2019 р. до неї приєдналися 13 громад області, 2 університети та 3 національні парки. Після окупації області Павло зі своєю командою не відразу зумів евакуюватись, але зрештою перебрався в м. Умань Черкаської області, де майже відразу запустив проект по створенню місцевої кластерної ініціативи. Павло відразу зумів залучити ресурси проекту «Економічний розвиток громад під час воєнного часу». За 50 днів команда провела 16 днів у польових дослідженнях, які включали зустрічі з переселенцями, громадами та місцевими МСП. Загалом було проведено 321 зустріч (!). Команда виявила значний і нереалізований потенціал створення агротуристичного кластеру в районі Умані й 19 серпня представила всі результати на заключному форумі проекту. Ще 1 конференція, проведена в листопаді, була фінальним акордом – Павло представляв вже цю ініціативу як запущену, де на сцену виходив не тільки малий чи середній бізнес, а й великий. Зараз Павло та його команда планують повернення в свій регіон. Але можна констатувати, що консолідація громад в Умані відбулася, кластерну ініціативу передано в руки місцевих підприємців та ОМС, і цей приклад потужного запуску нових кластерних ініціатив у регіонах України є дійсно вражаючим.

Я бачу 2 важливих та корисних уроки для кластерів УКА від Павла Ярмія:

Урок № 1: «Кластерні ініціативи зростають, коли є справжні лідери». Про лідерство я вже сказав у минулому огляді на прикладі УАМ й усього УКА, але в цьому кейсі це лідерство проявляється в іншому контексті та вимірах. В першу чергу, я хочу звернути увагу на той факт, що на Черкащині відомі ще як мінімум 3 подібні ініціативи, які датуються різними періодами за попередні 10 років. Але жодна з них не злетіла. Подібною є ситуація по більшості регіонів – за ці 10 років ми мали десятки кластерних ініціатив у різних регіонах України але дуже мало з них стали справжніми кластерами. Зараз, коли кластерний рух є на підйомі, й дедалі більше представників влади, бізнесу та громадськості задумуються на створення кластерів, цей урок від Павла є дуже важливим – кластерну ініціативу має очолювати справжній Лідер, спроможний об’єднувати дуже різні категорії стейкхолдерів.

Урок № 2: «ОМС (громади, місцеві ради та мерії) є найближчими союзниками кластерів». Подібні висновки ми вже робили в проекті ClusteRISE в 2020-21, коли бачили різницю в спробах залучення обласних адміністрацій та мерій міст до кластерних проектів. Але тоді ми навіть не розглядали силу та потенціал громад. Те, що ми зараз чуємо з Поділля, Полтавщини, Волині та інших регіонів, значно розширює та доповнює цю картину про наших потенційних союзників. І дуже добре, що модератор цієї секції, Валерія Гончаренко, нова керівниця УКА по GR, має дуже великий досвід у залученні громад. Приклад Павла Ярмія на Черкащині надихає нас на швидкий розвиток кластерних ініціатив у нових регіонах країни.

У дискусії щодо викликів співпраці з ОМС взяли участь також Ігор Новосадюк, керівник кластеру «Дністер 1362», та Анатолій Долинний, керівник Ресурсного центру УКА «Комунальні господарства» (РЦ ЖКГ) . Кілька тез з їх виступів:

  •       ОМС та громади є прямими бенефіціарами кластерного розвитку, адже прямими наслідками розвитку кластерів є ріст податків та нові робочі місця.
  •       Розуміння на рівні обласних адміністрацій є, але це залежить від регіону. Зокрема, в Хмельницькому місцева влада підтримувала розвиток розвиток кластерів і в попередні роки, й зараз.
  •       У розмові з ОМС важливо виходити з розуміння потреб і ресурсів громад. РЦ ЖКГ проводить індивідуальні дискусії з ОТГ для того, що спільно визначити пріоритети й далі спільно рухатися до обґрунтування та деталізації проектів, й далі шукати фінансування. УКА може надавати для цього свої кращі ресурси та експертів, наприклад, у сфері громадського транспорту, переробки ТПВ, управління тепломережами та водоканалами тощо.

Валерія Гончаренко каже, що на Волині керівники всіх рівнів, від обласної ради й до ОТГ, є дуже зацікавленими в розвитку кластерних ініціатив у регіонах. Громади закладають на 2023 до 100-200 тис. грн на фінансування кластерного розвитку, а на рівні області мова йде про кілька мільйонів. Безперечно, такі підходи нас не можуть не радувати – у своїх коментарях я відмічав, що подібної підтримки в проекті ClusteRISE у Запоріжжі та Харкові в 2020-21 ми й близько не бачили.

Підсумовуючи, на мою думку, цей обмін був дуже продуктивним, і проявив дійсно кращі практики, які напрацьовані в УКА в 2022 по цій сфері. Можливо, нам бракує більше прикладів по ЛДВ, але натомість, досить багатим і, можливо, навіть несподіваним для багатьох кластерів був наш обмін щодо досвіду та перспектив співпраці з громадами. Обмін у цій секції, також як і в попередній по експорту, продемонстрував необхідність лідерства як ключової риси в реакції кластерів на кризові ситуації.

Для перегляду презентацій форуму 9-10 грудня звертайтеся за е-адресою info@clusters.org.ua, запис 1-го дня форуму – тут.

Продовження по іншим дискусіям та обміну кращими практиками 9-10 грудня слідує. Огляд першої секції по експорту-інтернаціоналізації – тут.

We use cookies to provide the best web experience possible.
Explore
Drag