Війна, підло розпочата росією проти України 24 лютого 2022 року, безперечно, стала персональною трагедією для цілої держави та кожного українця. Однак, переживши перший шок, громадяни України продемонстрували безпрецедентну силу духу та довели усьому світові спроможність єднатися заради Перемоги на усіх фронтах, у тому числі – й на економічному. Одним із прикладів такого єднання став Podillia Fashion Cluster – об’єднання швейних виробників міста Хмельницького. Як же відбувалось об’єднання та який шлях торуватиме Кластер? – спробуємо знайти відповіді.
У докластерні часи
Спроби об’єднання швейних виробників у місті Хмельницькому тривали заледве не два десятиліття. Перші намагання довести гравцям локальної швейної індустрії, що єднання зусиль та ресурсів – це завжди вигідно, були ще у 2001 році за сприяння USAID. Потім була програма підтримки швейних кластерів від ЄБРР у 2019-2020 роках. Наприкінці 2021-го було подано заявку на навчання кластерних менеджерів у Каразинській бізнес-школі (Харків). Заявку було підтримано проектом міжнародної технічної допомоги від GIZ, але тоді «віз об’єднання» так і не зрушив з місця.
Війна виКЛАСТЕРизовує…
Лише воєнні дії на території України стали своєрідним каталізатором для створення Podillia Fashion Cluster. У березні цього року сім хмельницьких виробників швейної індустрії – ТОВ «ТПП Універсал», ТОВ «ТМ АРТІ», ТОВ «Хмельничанка», ПП «Робінзон Тім», ФОП О.Шемчук, ФОП Н.Потапова, ФОП С.Кривулянський – сфокусувалися на задоволені нагальних потреб Збройних сил України та внутрішньо переміщених осіб. Застосувавши метод експрес-опитування та врахувавши орієнтацію потенційних донорів на підтримку здебільшого цивільних цілей, учасники кластеру доволі швидко визначили оперативну ціль – пошиття 40 000 комплектів натільної білизни та шкарпеток.
Задля досягнення цієї цілі довелось спочатку розробити алгоритм діяльності – адже до війни жодна з компаній не була представлена у ніші мілітарі-одягу на ринку швейної індустрії. Спільними зусиллями сформували перелік продукції, знайшли технічні умови для виробів, склали список національних і зарубіжних постачальників сировини, визначили джерела фінансування, детермінували вимоги до швейних компаній.
Команда ГО «Агенція сталого розвитку «АСТАР» виступила драйвером об’єднання учасників Кластеру та, зважаючи на здобутий досвід у сфері функціонування кластерів (саме ГО “АСТАР” вдалось створити та запустити Міжнародний агротуристичний кластер “Дністер 1362”, що об’єднав учасників із семи областей України та із Республіки Молдова), – його координатором .
Сьогодні найціннішим ресурсом Podillia Fashion Cluster є понад 200 співробітників, які мають знання, вміння та навички виробництва білизни, курток, спортивного, жіночого та дитячого одягу, друку на тканинах тощо.
Наразі, учасникам Podillia Fashion Cluster вдалося виготовити 30% продукції від запланованого обсягу, зазначеного вище.
Коли тебе підтримує Європа
Завдяки платформі, запропонованій Європейським кластерним альянсом, Podillia Fashion Cluster вдалось налагодити міжнародну співпрацю. Польща та Німеччина не залишились осторонь і підтримали локальну кластерну ініціативу.
Так, постачальником якісної бавовни (13 000 м погонних) стала польська фабрика «Теофіла». Її роботу оплатила польська фундація «Духовної культури Пограниччя» (близько 2 млн грн). Німецька компанія BAFATEX Bellingroth GmbH & Co безкоштовно передала 750 кілограм якісної пряжі для шкарпеток.
Офіс від німецької технічної допомоги GIZ також надав грантову допомогу для PFC, закупивши 5 флетлоків, загальною вартістю понад 1 млн грн. Ще один результативний крок у роботі кластеру, профінансований GIZ, – глибоке діагностування учасників Кластеру (разом із іншими 28 виробниками із західноукраїнських областей).






Камо грядеше, Кластере?
Отримавши перші взаємовигідні результати, члени Кластеру провели фасилітаційну сесію, розробили 12 принципів роботи в кластері. Крім того, було сформульовано короткотермінові плани на квартал, серед яких:
- пошук кластерного менеджера,
- відео-візуалізація виробничих процесів,
- створення двомовного сайту кластеру та соціальних сторінок,
- запуск спільного КДБ (конструкторського дизайнерського бюро),
- створення спільного маркетингового відділу та відділу продажів,
- пошук грантів на навчально-виробничий комплекс за принципом дуальної освіти,
- визначення спеціалізації кластеру (спортивний одяг або арт-мода),
- технічне переоснащення членів кластеру (розробка бізнес-плану по запуску автоматизованих ліній виробництва, машина для закачування пуху в куртки, автоматизоване розкрійне обладнання).
Найнагальнішими для реалізації виглядають визначення спеціалізації Кластеру та створення спільних для всіх його членів структурних підрозділів.



Перші результати Podillia Fashion Cluster
Отже, Podilliia Fashion Cluster успішно об’єднав низку локальних гравців ринку швейних виробів, запустив у виробництво партію одягу й розвинув при цьому міжнародне партнерство з двома країнами. Це, щонайменше, непогані результати, зважаючи на доволі короткий період реалізації проекту.
Проте, важливо розуміти, а як самі учасники кластерного руху оцінюють ці результати?
Олег Демчук, Голова ГО “АСТАР”, координатор Podillia Fasion Cluster вважає, що
“беручи до уваги те, як довго хмельницькі виробники у сфері швейної індустрії наважувались на об’єднання, маємо великі сподівання на цей проект. Адже чим довше зріє плід, тим ціннішим і бажанішим він є .
Те, що сьогодні учасники Кластеру уже порозумілись і отримали перші результати, – додає пан Олег, – вселяє безумовну та щиру віру в гарне майбутнє Podillia Fashion Cluster. Крім того, спільні зусилля щодо використання спільних ресурсів виробників-членів Кластеру обов’язково забезпечать спільні додаткові вигоди та переваги. Дотримуючись принципу “гуртом і батька легше бити”, учасники проекту будуть не лише ефективніше, продуктивніше та результативніше досягати поставлених цілей, але й стабільно продукуватимуть нові ідеї, визначатимуть шляхи подальшого розвитку та – хочеться сподіватися – стануть заледь не “академічним” кейсом для тих, хто прагне розвивати економіку регіону й країни”.
“Напевно, я завжди був прихильником ідеї кластеризації, – говорить Вадим Ортинський, власник і керівник “ARTY”.- Однак, раніше домовитись із колегами “по цеху” про об’єднання було вкрай складно: ми дивились один на одного, як на конкурента, хоча й спеціалізувались на різних сегментах ринку швейних виробів. Сьогодні ж, коли спільна біда – війна – прийшла у нашу країну, поняття “твоє-моє” стало розмитим. З’явилася спільна мета – Перемога. Для мене особисто Кластер став ідеєю, час котрої настав. Для мого бізнесу участь у Podillia Fashion Cluster – це не лише нові виробничі можливості, але й нові горизонти у сенсі налагодження тіснішої локальної і міжнародної співпраці, зміцнення свого позитивного іміджу та, зрештою – відчуття того, що ти не стоїш осторонь у справі наближення Перемоги своєї держави. Ти теж воїн, але на економічному фронті, і це – не менш важливо, ніж боротьба зі зброєю в руках”.
Юрчак Олександр, голова Українського кластерного альянсу (УКА) так висловив свої міркування:
“УКА теж “народжений війною” й в цьому наша спорідненість з діяльністю Podilliia Fashion Cluster. Більше 30 кластерів України приєднались до УКА з березня по травень, чому ми насправді раді. Адже відстоювати наш економічний фронт ми можемо тільки разом. Водночас, й для того, щоб об’єднувати та мотивувати кластери та їх учасників до співпраці нам потрібні яскраві, практичні кейси. У цьому контексті представлений кейс Podilliia Fashion Cluster є кращим серед молодих кластерів в УКА. Він демонструє всі переваги співпраці учасників кластерів – як між собою, так і з міжнародними партнерами. Хочу відмітити при цьому ключову роль лідера організації Олега Демчука, – гуртування учасників кластеру та його перші результати досягнуті, в тому числі, завдяки його великому досвіду та вірі в кластерну ідею коопераці. А віра завжди веде за собою…”
Публікація підготовлена за підтримки Європейського Союзу в рамках реалізації проекту ЄС “Інтернаціоналізація Українського кластерного альянсу: покращення прямого діалогу між європейськими та українськими професійними спільнотами під час війни”. Представлений матеріал відображає позиції Podillia Fashion Cluster та Українського кластерного альянсу і не обов’язково відображає думку Європейського Союзу