
Енергозабезпечення підприємств і допомога критичній інфраструктурі: консолідація кластерів УКА
Ворожі атаки на критичну інфраструктуру сьогодні завдають значних руйнувань енергетичним об’єктам країни та, відповідно, унеможливлюють нормальне життя цивільного населення й роботу підприємств. Два головні шляхи для зменшення негативного впливу цих руйнувань – це швидке відновлення роботи енергооб’єктів, а також забезпечення підприємств та об’єктів комунального господарства резервним електроживленням. Ці виклики Україна сприймає спільно з ЄС, і так само кластери Українського кластерного альянсу консолідуються в своїй реакції з ініціативами Європейської комісії та Європейського кластерного альянсу.
Реакція європейської спільноти
Євросоюз вже давно співпрацює з українською владою у виробленні заходів допомоги українській критичній інфраструктурі. Єврокомісія на рівні Секретаріату енергетичної спільноти ЄС спільно з Координаційним Центром Відповіді на Надзвичайні ситуації (ERCC) створила спеціальну робочу групу з підтримки (USTF), яка займається координацією в питаннях надання допомоги. USTF перебуває в щоденному контакті з Міністерством енергетики й виробляє заходи щодо екстреної допомоги Україні, й де головним пріоритетом є постачання енергообладнання.
Детальніше про цей формат співпраці можна дізнатися за посиланням.
Вказані структури виробили загальний механізм допомоги, за яким будь-які європейські підприємства можуть донатити закупівлю енергообладнання через спеціальний фонд, або ж самостійно поставляти це обладнання в Україну.
Європейський кластерний альянс і Європейська кластерна платформа співпраці (ЕССР) також мобілізують єврокластери та їх членів на допомогу Україні. Відповідний анонс з’явився на платформі ЕССР 25 жовтня. Їх головним партнером в Україні у даній координації дій виступає Український кластерний альянс. Отже, якими мають бути наша реакція та дії?
Потенціал співпраці кластерів і напрями дій
Допомога кластерам критичних індустрій, серед яких на першому місці є критична інфраструктура, є у фокусі уваги УКА від початку діяльності. Для кращої консолідації та координації кластерів і їх учасників в УКА організовані кілька ресурсних пулів (секторальних координаційних центрів), серед яких виділяють два Центри швидкого реагування: ЖКГ та ІАМ. За останній місяць цими центрами спільно з іншими учасниками та партнерами УКА виконані наступні дії:
Налагоджений тісний зв’язок і регулярні комунікації з представниками більше 10 ОТГ, а також із низкою регіональних ОВА та центральними органами влади.
Проведені попередні наради з формування переліку пріоритетних потреб.
Проведені наради з координації дій з Європейським кластерним альянсом.
Окремо варто зазначити перемовини АППАУ з бельгійською асоціацією BEMAS по підготовці кількох проектів зі створення Центрів реагування на надзвичайні ситуації в критичній інфраструктурі.
Водночас, ці дії є ще недостатніми для повноцінної координації з європейськими кластерами. Лічені з них можуть поставляти обладнання на кшталт трансформаторів для підстанцій чи високовольтних вимикачів; це питання адресується до окремих виробників. Натомість, європейські кластери можуть масово збирати менш рідкісне та дешевше обладнання, як електрогенератори малої потужності, системи резервного та безперебійного живлення тощо.
Для того щоб налагодити співпрацю з європейськими кластерами в цій сфері, українські кластери, в свою чергу, мають бути значно більш консолідованими та мобілізованими.
Необхідні дії кластерів УКА та їх координація
Координаційний штаб УКА визначає Центр швидкого реагування ЖКГ (кер. – А. С. Долинний) головним центром у координації наших дій і закликає кластери УКА до виконання нижчевикладеної покрокової програми дій.
1. Нам необхідно швидко визначати пріоритетні потреби наших власних учасників кластерів УКА. Для цього всім учасникам пропонується відповідна анкета. Її заповнення займе не більш 5 хвилин, але відповіді учасників ринку є основою для ведення перемовин із європейськими кластерами.
2. На основі відповідей кластерів УКА далі будуть виконані наступні кроки:
a. Введення запитів у маркетплейс ЕССР, який із квітня залишається головним інструментом кластерної допомоги ЄС.
b. Широкі комунікації УКА та наших кластерів з партнерами кластерної спільноти ЄС, яких уже на рівні партнерських відносин налічується більше двох десятків.
c. Виділення пріоритетних потреб і координація відповіді єврокластерів у наданні допомоги через Європейський кластерний альянс.
3. Паралельно нам необхідно скоординувати дії з низкою державних структур. Порядок дій та відповідні наради будуть плануватися в рамках роботи ЦШР ЖКГ.
Окремо ми закликаємо всіх учасників УКА, які мають прямий стосунок до критичної інфраструктури або до виробництва засобів енергозабезпечення, інформувати нас детальніше про ситуацію в регіонах і координувати дії щодо необхідної допомоги та/чи спільних дій.
Координаційний центр УКА закликає всіх кластерних координаторів мобілізувати свої спільноти навколо допомоги власним членам та українській критичній інфраструктурі в енергозабезпеченні країни. Ваші комунікації та координація дій учасників вашого кластеру напряму впливатимуть на рівень європейської допомоги, але також на реалізацію внутрішнього потенціалу, який є в УКА.
Голова УКА Олександр Юрчак