Центри Швидкого Реагування (далі – ЦШР) в рамках Українського кластерного альянсу (далі – УКА) об’єднують кілька кластерів однієї або споріднених галузей із головною метою – покращення спроможностей своїх учасників для виконання поставлених завдань в управлінні Ланцюгами Доданої Вартості (далі – ЛДВ). Від початку війни потреба в ЦШР зумовлена 5-ма головними чинниками:
- Низька загальна спроможність молодих кластерів і кластерного менеджменту
За підсумками проекту ClusteRISE, молоді кластери практично неспроможні видавати на потік нові проекти, які можуть зацікавлювати потенційних інвесторів і донорів. Вони показали також низькі спроможності в інтернаціоналізації, хоча ця ціль ставилась як одна з головних у проекті в 2021 році. - Релокація кластерів східних регіонів як нівелювання територіального розподілу
16 кластерів в УКА вже здійснили чи перебувають у стані релокації в центральну та західну Україну. Таким чином, нинішнє їх розташування співпадає з іншими, спорідненими кластерами, що створює нові й більш сприятливі умови для взаємодії кластерів, що раніше знаходилися на значних відстанях один від одного. - Спільні потреби кластерів
Практично всі кластери мають сьогодні спільні й дуже гострі проблеми, які, менше з тим, різняться за галузевою специфікою та за ознакою релокації (були релоковані чи залишаються місцевими).
Релоковані кластери (16) | Місцеві кластери (14) | |
А.Спільні потреби | 1.Пошук замовлень, де експорт/інтернаціоналізація – стратегія №1. 2.Відновлення (часткова переорієнтація) ЛДВ. 3. Реалокація/часткова переорієнтація людського ресурсу на нові види діяльності. | |
В. Різні потреби | 1. Підтримка свої членів: а) гуманітарна допомога; б) відновлення виробничих активів; с) нові замовлення. 2. Соціальна адаптація на нових місцях, інтеграція в нове середовище. 3. Краща спроможність у підтримці своїх клієнтів із критичних індустрій. | 1. Переорієнтація на інші ринки, як внутрішні, так і зовнішні. |
Отже, релоковані кластери першочергово потребують допомоги для своїх членів, аби відновити економічну діяльність, а місцеві кластери можуть перейматися вже підвищенням ефективності економічної діяльності.
- Чинник критичних індустрій
Спрямованість УКА на підтримку критичних індустрій – ще один чинник і передумова створення ЦШР. Перемога на економічному фронті можлива за умови працюючої економіки у так званих критичних індустріях, до яких належать:
- Харчова промисловість та сільське господарство, які забезпечують продовольчу безпеку.
- Текстильна галузь – забезпечення населення, в тому числі внутрішньо переміщених осіб, одягом.
- Фармацевтична галузь і медицина – забезпечення ліками та послугами медицини.
- Комунальні господарства та оператори послуг – забезпечення населення базовими послугами (електрика, вода, тепло, Інтернет).
Таким чином, економічна та «військово-політична» місія ЦШР – мобілізувати відповідні кластери на обслуговування цих індустрія для швидшого досягнення перемоги у війні.
- Негайна допомога та антикризове керування
Серед окремих менеджерів кластерів помітна сильна спрямованість на проекти розвитку. Вони продовжують цю риторику по інерції (про це говорилось багато в 2021 році й раніше), або ж уже націлені на післявоєнну розбудову. Між тим, члени кластерів і критичні індустрії потребують допомоги та рішень уже зараз. Затяжна військова кампанія обумовлює необхідність міцних засад економічного виживання та стійкості. Тому надання якісних та негайних послуг «уже зараз» – імператив для того, щоб і кластери, й УКА визнавалися всіма нашими стейкхолдерами та підтвердили свою економічну стійкість, як окремих і важливих акторів економічного фронту.
Головні цілі та завдання ЦШР
Значне зростання спроможностей (capabilities) кластерів здійснювати 3 ключові місії:
- Допомога власним членам-малим/середнім підприємствам.
- Допомога критичним індустріям.
- Експорт/інтернаціоналізація.
Оптимізація в рамках ЦШР функцій обслуговування членів кластерів за основними потребами:
- Відновлення ЛДВ (головна функція).
- Нові замовлення (включно з державними).
- Політика інтернаціоналізації.
- Релокація фірм.
- Реалокація персоналу.
- Управління гуманітарною допомогою.
Забезпечення переходу кожного підопічного кластеру (включно зі східними регіонами) на режим самостійного ведення діяльності в післявоєнний період. Головними критеріями цього переходу є наявність окремих і фінансованих проектів кластерів, а також зростання їх активних членів.
Завдання ЦШР на період до 6 місяців:
- Інтеграція кластерів і кластерних менеджерів відповідної галузі в рамках одного ЦШР.
- Створення ефективної структури керування ЦШР із налагодженням відповідної взаємодії з менеджментом УКА.
- Налагодження внутрішніх комунікацій (серед долучених кластерів).
- Побудова власного портфелю ініціатив, проектів і міні-проектів. Початок їх реалізації.
- Створення та розгортання сервісної пропозиції для кластерів та критичних індустрій.
- Розгортання власної діяльності в напрямі експорту/інтернаціоналізації.
- Інтеграція з місцевими громадами та органами влади.
Зони відповідальності ЦШР – взаємодія з УКА
Структура ЦШР є мінімально необхідною та оптимізованою з точки зору: а) фокусу та спеціалізації на своїх індустріях; б) централізації окремих функцій на рівні УКА.
Структура ЦШР
Матриця розподілу функцій і зон відповідальності між ЦШР та УКА є основою для визначення необхідної структури. Лідерство за цими зонами визначає необхідну структуру ЦШР за 4-ма ключовими напрямами:
- Керівник – загальні функції координації, планування, представлення, комунікацій і досягнення цілей ЦШР.
- Замовлення на внутрішньому ринку (держзамовлення, імпортозаміщення та локалізація, розширення ЛДВ).
- Підготовка до інтернаціоналізації (інструменти, навички, власні комунікації та залучення).
- Реалокація/облік вільних ресурсів у своїй групі кластерів, генерація ініціатив і проектів їх алокації.
- З урахуванням ресурсів споріднених кластерів ці функції неважко розподілити в ЦШР серед кластерних менеджерів і членів правлінь.
Головний фокус кластерів має бути на ЛДВ
У перших обговореннях серед кластерів звучали різні пропозиції щодо спрямування власних і колективних обмежених ресурсів – мова йшла і про фокус на роботі з територіальними громадами, обласними (військовими) адміністраціями, про розвиткові проекти тощо. Все ж, координаційна група УКА вважає, що головним є фокус на ЛДВ: їх відновлення, розширення (в обидві сторони, вкл. з імпортозаміщенням рос. та білорус. товарів, програми локалізації тощо), а також – фокус на інноваціях та інтернаціоналізації (включно з інтеграцією в європейські ЛДВ).
Баланс цих опцій (цілей і завдань) по кожному напряму, їх деталізація та практична імплементація і є предметом роботи ЦШР.
Перші практичні кейси УКА, зокрема кластерів швейників Хмельниччини доказують, що саме цей напрям є найбільш перспективним і дієвим. Зокрема команда лідера швейного кластеру Олега Демчука показала яким чином:
- Закривати проблему сировини та комплектуючих (розширення в сторону постачання).
- Створювати попит і закривати проблему споживача (вихідні продукти кластеру).
- Ініціювати нові інноваційні моделі на рівні кластерного менеджменту (швидка координація кількох ключових стейкхолдерів для фінансування проекту).
Цей кейс був також запропонований на першій С2С зустрічі як флагманський від УКА, і це вже елементи інтернаціоналізації – ми показуємо зарубіжним кластерам, де є для них місце в наших ЛДВ, але також самі декларуємо свої позиції для інтеграції в їхні ланцюги.
Для конкретизації цілей і завдань по кожному напряму необхідна початкова експрес-діагностика стану ЛДВ у кожній галузі, й це одне з першочергових завдань ЦШР спільно з Аналітичним центром УКА.
Перші кроки ЦШР
Перші кроки ЦШР пропонується спланувати наступним чином:
- Інтегрувати споріднені кластери ЦШР.
- Розподілити всередині ЦШР ролі-зони відповідальності.
- Визначити плани дій ЦШР згідно визначених зон, узгодити з УКА.
- Провести публічну комунікацію ЦШР: онлайн презентацію + опис на сайті.
- Приступити до виконання запропонованого плану дій.
Для виконання цих кроків, в травні очікується донорська фінансова підтримка.