Про проект
Пілотний проект у сфері пасажирських міських, приміських і міжміських перевезень, оновлення рухомого складу шляхом залучення інвестицій (наприклад, через ДПП), у т.ч. забезпечення наступного:
- Адресне надання пільг на транспорті.
- Довгострокове планування цільових державних субвенцій місцевим бюджетам на стимулювання розвитку громадського транспорту (наприклад, частина акцизів на пальне).
- Право громад на регіоналізацію операторів перевезень (один виконавець інтегрованих послуг на регіон) і оплата перевізникам за виконану роботу.
- Унеможливлення нелегальних пасажирських перевезень – застосування вимог до локалізації в закупівлях рухомого складу.
- Стимулювання секторів сфери вітчизняного машинобудування.
- Заміна рухомого складу з поетапним переходом на відновлювані види палива, зокрема електричні двигуни.
Цілі
Нереформована сфера послуг громадського транспорту в Україні консервує залежність країни від викопних видів палива, має негативний вплив на екологію і якість життя. У більшості міст і громад маршрутні мережі громадського транспорту не інтегровані. На міських, приміських і міжміських маршрутах часто відсутні послуги зручного планування і оплати проїзду, транспорт не дотримується графіків руху, експлуатуються дизельні автобуси малого і середнього класу пасажиромісткості з недостатнім рівнем комфорту, недотриманням вимог до безбар’єрності. Більше 80 тис. таких автобусів мають бути замінені на сучасні на електротязі або відновлюваних видах палива, для чого перевізники не мають джерел фінансування. В рамках проєкту планується підготувати концепцію, план дій і передпроєктні документи для подальшого переходу на європейську модель надання транспортних послуг, поетапну модернізацію інфраструктури та цифровізації послуг, а також заміну рухомого складу транспорту (до 70 одиниць) в межах території 7-10 громад обраної пілотної області України.
Заходи
- Збір та аналіз інформації щодо транспортних послуг на визначеній території (перевізників і договірних зобов’язань, маршрутної мережі, зупинкової та іншої інфраструктури, пасажиропотоків, економічної ефективності послуг на окремих маршрутах і т.п.).
- Узгодження концепції проєкту зі зацікавленими сторонами, у т.ч. щодо участі пілотних громад у реалізації затверджених державою планів заміни рухомого складу громадського транспорту з відмовою від викопних видів палива, реорганізації управління і забезпечення інтегрованих транспортних послуг та адресного надання пільг в межах території пілотних громад, модернізації інфраструктури надання послуг (у т.ч. впровадження інтелектуальної транспортної системи), переходу на оплату перевізникам за фактично надані транспортні послуги та ін.
- Розроблення техніко-економічного обгрунтування пілот-проєкту модернізації послуг громадського транспорту на визначеній території 7-10 громад.
- Отримання згоди від Мінінфраструктури (КМУ) на реалізацію пілот-проєкту та включення його до планів робіт ОВА та КМУ щодо виконання профільних положень Угоди про Асоціацію з ЕС (Регламенти (ЄС) № 1071 щодо запровадження загальних правил і умов допуску до роботи операторів автомобільних перевезень, №1370 про громадські послуги з перевезення пасажирів залізницею і автомобільними шляхами).
- Підготовка необхідних проєктів рішень органів місцевого самоврядування щодо реалізації проєкту за кошти приватних інвесторів та співфінансування з грантових та державних програм підтримки проєктів відновлення.
Результати
Готовність громад пілотного регіону до реалізації пілот-проєкту на засадах інвестиційного законодавства, у т.ч. концепція проєкту, проєкти документів та планів робіт:
- проєкти рішень щодо міжмуніципальної співпраці у забезпеченні якісних інтегрованих транспортних громадських послуг;
- проєкти оновлених договорів про надання транспортних послуг із оновленими вимогами щодо якості послуг, правил перевезення пасажирів усіх (у т.ч. – пільгових) категорій, заміни рухомого складу на екологічний, комфортабельний, із дотриманням вимог щодо безбар’єрності і т.п;
- проєкти НПА щодо довгострокового планування цільових державних субвенцій громадам пілот-проєкту на стимулювання розвитку громадського транспорту (наприклад, за рахунок частини акцизів на пальне);
- пропозиції щодо застосування вимог до локалізації в закупівлях рухомого складу, стимулювання секторів сфери вітчизняного машинобудування.