Skip links

Друга стратегічна сесія УКА: відповіді на кластерні виклики-2022

27 липня 2022 року відбулася друга стратегічна сесія Українського кластерного альянсу (УКА). Лідери кластерів-учасників Альянсу з різних галузей промисловості, що взяли участь в онлайн-дискусії, обговорили існуючі напрацювання та головні цілі розвитку українського кластерного руху, насамперед, в інтернаціоналізації бізнесу, кластеризації економіки та лобіюванні впровадження проривних технологій.

Також експерти УКА окреслили ключові актуальні проблеми вітчизняної кластерної спільноти та шляхи до їх подолання.

Олександр Юрчак, голова УКА: «Наразі я бачу чотири ключові виклики для кластерної спільноти. Перше – як наростити спроможності УКА та окремих груп кластерів, адже зараз наші можливості на міжнародній арені вже перевищують наші спроможності, тут проблема не тільки в компетенціях, але й проблема мови – хто і як буде відповідати на пропозиції закордонних партнерів. Наявні опції для відповіді на цей виклик: створення мапи кластерів, далі – профілювання кращих сфер експертизи та налагодження широких міжнародних комунікацій.

Другий виклик – як покращити міжкластерну кооперацію. Потенціал співпраці між кластерами досі слабко реалізується. Відповідаючи на цей виклик, ми маємо посилити метчинг між традиційними індустріями (швейна, агро-, легка промисловість й інші) та промисловими інноваторами й диджиталізаторами. Відповідно, необхідно розвивати в нашій роботі інструменти нетворкінгу та метчмейкінгу, більше практикуватися.

Третій виклик – наше позиціонування серед інших бізнес-об’єднань, і це було добре видно на форумі в Стамбулі. Тобто, чимало бізнес-об’єднань підтримують хайп про кластери, риторику про ланцюги доданої вартості (ЛДВ) тощо. Інша справа – як зробити, щоб ця риторика перетворилась в сталі процеси зростання та розвитку, а не періодичний хайп. Тому важлива спеціалізація кластерів! УКА варто просувати саме свої сфери експертизи, тримати фокус на ЛДВ, інноваціях та диджиталізації промислових МСП. Треба робити акцент на якісній аналітиці від УКА в наших сферах спеціалізації й відповідно здійснювати промоцію бренду УКА.

Четвертий виклик – як допомогти молодим і релокованим кластерам, а це половина членів УКА, й у них дуже обмежені досвід, ресурси та компетенції. Необхідно інтенсифікувати процеси об’єднання в Центри  швидкого реагування, тренінги, коучинг та менторство для таких кластерів, сприяти їх інтеграції в інші навчальні програми для посилення кластерних спроможностей, а також розвивати функцію УКА з фандрейзингу».

Лідер Морського кластеру України Юрій Жуков: «Цінність Кластерного альянсу – це підтримка для промисловців в аналізі лендскейпів міжкластерних ЛДВ. Наприклад, Морський кластер може провести такий аналіз тільки щодо свого стану, а в УКА ж присутні команди, які працюють ширше й мають більше поставників обладнання та послуг, національних, і міжнародних.

Друга позиція – треба організувати метчмейкінг усіх потенційних стейкхолдерів міжкластерних ЛДВ для ліквідації прогалин, що виникли в ланцюгах доданої вартості в умовах війни, з поступовою локалізацією відповідних постачальників. Частково це вже робиться для Морський кластеру.

Третє – лобіювання державної і міжнародної грантової підтримки для фінансування аналітичних проектів УКА та проектів кластерів з фокусом на стратегічні галузі промисловості».

Лідер агро-туристичного кластеру «Слобожанське коноплярство» Юрій Гладенко: «УКА має виступати лобістською структурою для проривних технологій. Це стратегічно дуже цікаво і правильно. Звичні асоціації в цьому не працюють. А у нас в УКА є різні сфери, галузі, науковий потенціал і креативність, які могли би підійти для такого лобіювання, і для лобіювання по дерегуляції.

Наш кластер уже працює за євростандартами, ми формуємо ЛДВ з європейськими кластерами. Наш ресурс затребуваний на європейському ринку, і ми могли би формувати спільні підприємства, а це інновації, технології. УКА в цих процесах може виступати якісним експертом, до якого будуть прислухатися, лідером в інтернаціоналізації українського бізнесу».

Керівник напряму експорт-інтернаціоналізація в роботі УКА Ольга Трофимова: «В роботі УКА на напряму інтернаціоналізації ми підходимо до того, що всі підприємства України будуть мати можливість брати участь в усіх проектах EIT (European Institute of Innovation and Technology), раніше ж така участь була доволі обмеженою. Нові перспективи інтернаціоналізації для вітчизняного бізнесу – це і результат нашої з Олександром Юрчаком участі в стамбульському інвестиційному форумі.

Також наша стратегічна ціль – кластеризація економіку України та залучення в економіку ресурсів науково-дослідних установ».

Про підсумки першої стратегічної сесії УКА – тут.

Зміст публікації є виключною відповідальністю УКА і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу, уряду Німеччини, GIZ.

Стратегічні сесії УКА відбуваються за підтримки програми «EU4Business: конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП», яка спільно фінансується Європейським Союзом та урядом Німеччини і реалізується німецькою федеральною компанією Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Мета проєкту – створення кращих умов для розвитку українських малих і середніх підприємств, підтримка інновацій та стимулювання експорту, що є шляхом до сталого й рівномірного економічного зростання. У межах підходу Team Europe проєкт також сприятиме відновленню України від наслідків COVID-19.

EU4Business – ініціатива Європейського Союзу, яка допомагає малим і середнім підприємствам у країнах Східного партнерства – Вірменії, Азербайджані, Білорусі, Грузії, Молдові, Україні.  Детальніше: www.eu4business.org.ua.

We use cookies to provide the best web experience possible.
Explore
Drag